Nowe BMW serii 1 2021r. – opis modelu i wersje silnikowe

BMW może pochwalić się niezwykle bogatą ofertą modeli z praktycznie każdego z segmentów poza A oraz B. Jednym z kompaktów niemieckiej marki jest seria 1, która na rynku obecna jest od kilkunastu lat i zebrała grono oddanych użytkowników, którzy polubili ten mały bawarski samochód jako odpowiedni pojazd do poruszania się po mieście.

BMW serii 1 – historia modelu

BMW serii 1 zadebiutowało w 2004 roku wpierw jako 5-drzwiowy hatchback jako następca serii 3 compact. Bardzo duża część samochodu korzystała z rozwiązań z BMW serii 3, a samochód otrzymał kod E81 oraz E87. Był to dobry konkurent dla Audi A3. Przez lata produkcji, która miała miejsce od 2004 do 2011 roku wykorzystano wiele jednostek napędowych, a w topowej wersji można było liczyć nawet na 340 koni mechanicznych mocy. Przy okazji liftingu w 2007 roku do hatchbacka dołączyło BMW serii 1 w wersji coupe oraz cabriolet.

Drugą generację zaprezentowano w 2011 roku i prezentowała ona nowy styl marki otrzymując oznaczenie F20. BMW serii 1 F20 jest dłuższe i szersze od poprzednika. Przy okazji drugiej generacji zrezygnowano z tworzenia coupe i na rynek w 2013 roku wprowadzono po prostu serię 2. Lifting miał miejsce w 2015 roku i odświeżył wygląd samochodu oraz wnętrza, a także wzbogacił standardowe wyposażenie, jak i gamę nowych, ulepszonych jednostek napędowych.

Trzecia generacja otrzymała oznaczenie F40 i stała się przełomowa dla serii 1. Po pierwsze dostępny jest wyłącznie napęd na przednie koła, a jedynym typem nadwozia jest 5-drzwiowy hatchback. Wersja sedan tego kompakta jest sprzedawana jako BMW serii 2 Gran Coupe. Samochód skrócono, ale za to poszerzono i podwyższono. Auto otrzymało charakterystyczne dla nowych modeli marki podłużne tylne lampy. 

BMW serii 1 2021 – dane techniczne.

Najnowsza seria 1 jest długa na 4319 milimetrów. Szerokość wynosi dokładnie 1799 mm, a wysokość sięga 1434 mm. Rozstaw osi to 2670 mm. Masa własna to minimum 1365 kilogramów, a w niektórych wersjach sięga nawet 1600 kilogramów. Samochód może pomieścić pięć osób, a także dzieli część rozwiązań z Mini Clubmanem i oczywiście z opartym na nim sedanem BMW 2 Gran Coupe.

BMW serii 1 2021 – gama silnikowa i napęd

Najtańsza odmiana to BMW 116i. Jest to samochód zasilany małą 3-cylindrową benzynową jednostką o mocy 109 KM i pojemności wynoszącej 1.5 litra. Rozwija ona prędkość 100 km/h po 10,6 sekundy, a spalanie w cyklu mieszanym wynosi od 5,7 do 6,6 litra na 100 kilometrów. Wersja 118i to również 3-cylindrowy silnik o takiej samej pojemności, lecz moc wzrasta do 136 KM, a sprint do setki skraca się do 8,9 sekundy. Spalanie stoi na tym samym poziomie. Obie najsłabsze benzyny są dostępne w 6-biegowym manualu, bądź 7-biegowej dwusprzęgłowej przekładni Steptronic. Mocniejsze 120i również korzysta z tej skrzyni, lecz jest możliwość wyboru takiej samej, ale w sportowej wersji z łopatkami. Silnik to 4-cylindrowa jednostka o pojemności 2.0, która generuje 178 KM i do 100 km/h rozpędza auto w 7 sekund. Spalanie wynosi od 6 do 6,9 litra. Edycja specjalna to 128ti. Tam dostępna jest tylko sportowa przekładnia Steptronic, a 2-litrowy silnik generuje aż 265 KM, dzięki którym sprint do setki trwa 6,1 sekundy. Spalanie wynosi od 6,9 do 7,4 litra.

BMW serii 1 można zakupić także z jednostką wysokoprężną. Pod maską podstawowego 116d siedzi 3-cylindrowy silnik 1.5 o mocy 116 KM. Sprint do setki trwa 10,3 sekundy, a spalanie wynosi od 4,5 do 5,3 litra. Moc przenosi skrzynia manualna, bądź zwyczajny Steptronic. Mocniejsze 118d korzysta już z 4-cylindrowego silnika 2.0 o mocy 150 KM. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 8,5 sekundy, a spalanie to około 5 litrów. Obok dostępnych w 116d skrzyń biegów można zakupić tu także sportową wersję przekładni Steptronic z łopatkami. BMW 120d to po prostu mocniejsze 118d, gdyż silnik o takiej samej pojemności i ilości cylindrów generuje 190KM, a sprint do setki trwa 7,3 sekundy. Wraz z mocą rośnie spalanie, które wynosi od 4,9 do 5,6 litra. Tę edycję można zakupić także w wersji z napędem xDrive. Najmocniejsza odmiana to M135i xDrive. 2-litrowy silnik generuje 306 KM, które są przenoszone przy użyciu sportowej przekładni Steptronic. Sprint do setki trwa jedynie 4,8 sekundy, a spalanie wynosi od 7,4 do 7,8 litra.

BMW serii 1 – ceny nowych modeli

Najtańsze BMW serii 1 to wydatek rzędu nieco ponad 100 tysięcy złotych. Za topową odmianę benzynową 120i zapłacimy już minimum 136 tysięcy, a za sportowe 128i oraz M135i xDrive kolejno 182 i 202 tysiące. Za wersję z silnikami wysokoprężnymi należy przygotować co najmniej 120 tysięcy. Za 118d zapłacimy już aż 143, a 120d to 150, lub 158 tysięcy w zależności od tego, czy wybierzemy wersję bez lub z napędem xDrive.