BMW serii 1 – historia, dane techniczne, silniki

Główny zarobek producentów klasy premium takich jak Audi, Mercedes czy BMW właśnie pochodzi raczej z limuzyn czy SUVów. Nie oznacza to jednak, że mogą oni zapominać o kompaktach, które również stanowią ciekawą propozycję w gamie w szczególności, gdy dostępne są w sportowych odmianach. W BMW tę rolę pełni seria 1.

BMW serii 1 – historia modelu

Na początku XXI wieku jedyną obecnością BMW w segmencie kompaktowym były wersje Compact BMW serii 3 E36 oraz E46. To musiało się jednak zmienić, gdyż na przykład Audi posiadało w swej ofercie bardzo udanego hatchbacka, czyli model A3. Z tego powodu w 2004 roku BMW serii 1 oznaczane jako E87 lub E81 zostało oficjalnie zaprezentowane. Wpierw dostępna była tylko odmiana 3-drzwiowa. Samochód ten to pierwszy zbudowany od zera kompakt w historii BMW, lecz przejął ponad połowę rozwiązań technicznych od BMW serii 3 E90.

W 2007 roku przeprowadzono pierwszy facelifting BMW serii 1. W jego wyniku auta osobowe wchodzące w skład tej linii modelowej to nie były już jedynie 5-drzwiowe hatchbacki, gdyż do oferty dołączono samochody takie jak 3-drzwiowy hatchback oraz coupe i kabriolet. Przy okazji faceliftingu zmieniono także wygląd zderzaków oraz reflektorów i lamp.

Swego kompakta BMW odświeżyło w 2011 roku. Wyglądał on inaczej i prezentował styl, który posiadały samochody osobowe BMW od wprowadzenia BMW serii 5 Gran Turismo na rynek. Auto otrzymało więc kompletnie nowy przód, a wewnątrz wygospodarowano więcej miejsca, dzięki nieznacznemu zwiększeniu samochodu. Tym razem w ofercie znajdował się tylko 3- lub 5-drzwiowy hatchback.

Najnowsza generacja kompakta, która oznaczona jest kodem F40 pochodzi z 2019 roku. Wtedy, a dokładniej w maju pokazano po raz pierwszy ten model, który dostępny będzie tylko jako 5-drzwiowy hatchback. Korzysta on z platformy użytej m.in. dla BMW serii 2 Active Tourer. To oznacza z kolei kolejny przełom, gdyż BMW, które budowało praktycznie tylko auta tylnonapędowe zmieniło napęd w kolejnym aucie na przedni. Znacznie zmieniły się także proporcje samochodu. BMW serii 1 F40 jest krótsze, ma mniejszy rozstaw osi, ale też wyższe i szersze. Więcej przestrzeni udało się uzyskać dzięki znacznemu skróceniu maski.

BMW serii 1 – dane techniczne

BMW serii 1 F40 jest długie na 4319 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2670 milimetrów. Szerokość auta wynosi 1799 milimetrów, a wysokość sięga 1434 milimetrów. Prześwit to około 150 mm. Masa własna auta zależy oczywiście od silnika i w przypadku benzyn wynosi około 1400 kilogramów. Gdy pod maskę trafi jednostka wysokoprężna na wadze przekracza ono nawet półtora tony.

BMW serii 1 – gama silnikowa

Paleta jednostek napędowych w BMW serii 1 jest niezwykle bogata. Znajdziemy tu bowiem aż pięć benzyn i trzy diesle. Podstawowy diesel to silnik R3 1.5 o mocy 116 KM. Poziom wyżej znajdziemy 150-konną jednostkę R4 2.0. Najlepszy silnik wysokoprężny ma taką samą pojemność i układ cylindrów i generuje on 190 KM. Wśród benzyn znajdziemy silniki o mocy wynoszącej kolejno 109, 136, 178 KM. Wersja 128ti ma aż 265 KM, a w BMW M135i znajdziemy jednostkę, która generuje 306 koni mechanicznych.